Mijn Ecce Homo

Een verantwoording naar mezelf en een buiging naar mijn eventuele publiek. 37820129.dubaidec235

  • Waarom ik zoveel blogs schrijf

Elke dag eentje, daar begon het mee, als gymnastiek voor de vingers en de hersenen, om de ledigheid te verdrijven. Kwantiteit staat voorop, langzaam zal ik minderen in hoeveelheid en zoeken naar essenties. Het idee dat ik iets te vertellen heb, dat zal nog een tijd zo blijven, en als dat een illusie blijkt en ik geen lezers heb, dan maakt dat weinig uit. Gymnastiek is vooral voor jezelf belangrijk, anderen kunnen -hoe welkom ze ook zijn- het zomaar in de war schoppen. (*En natuurlijk wil ik dat jullie het allemaal lezen, want die onderwerpen zijn verschrikkelijk belangrijk)

  • Waarom ik zulke lange films maak

Ik wil geen sfeercompilaties. Misschien moet ik dat maar eens zeggen. Ik wil het leven, geregistreerd, opgeslagen, voor in het archief. En dan zijn veel dingen belangrijk, woorden en beelden, de charmes en ongemakken. En vaak laten mijn film iets zijn van pijnlijke situaties, door sociale onhandigheden of ingeslopen ledigheid, en om dat weg te knippen en op te poetsen lijkt me een artistieke zelfmoord. Dat ik af en toe in een kwartiertje een complete avond weet vast te leggen, vind ik een bewonderenswaardige verdienste. (*En natuurlijk wil ik dat jullie ze allemaal zien, want het moraal, de jeugd van nu, is in groot gevaar!)

  • Waarom ik zoveel schilderijen maak

Mijn werk wil niet boven de bank hangen, in vredig evenwicht met de rest van het interieur. Nu kan ik hier zeggen dat ik een kunstenaar ben, niet voor het publiek of het geld werk, en over een halve eeuw een schuur met een paar duizend krom trekkende doeken wil, simpelweg vanwege de ononderbroken productie, maar ik faal jammerlijk tijdens presentaties. Dan plaats ik de doeken zo dat er ook nog naar gekeken moet worden, want ondanks de vluchtigheid en chaotische scheppingsdrang, zit er zweet en strijd in het vormgeven van de beelden, het kiezen van de kleuren en het zetten van de lijnen. Of ik moet die trots en ijdelheid vernietigen, of ik moet vakmanschap aan mijn scheppingsdrang toevoegen, en het liefst een synthese. Schilderijen als ongewenste kinderen; tallozen zijn geboren, weinig zijn behouden.

  • Waarom ik me niet vermaak in een museum

Dezelfde reden waarom ik niet naar voetbal kijk, elke minuut voor de televisie ben je zelf niet aan het voetballen. (*Natuurlijk heb ik mijn Dennis Bergkamps en Vincent van Goghs, maar dit stuk vraagt ook om korte antwoorden, oneliners of aforismen, iets waar ik nooit in zal slagen)

  • Waarom ik geen betaalde baan heb

Ik ben als de verloren zoon op reis gegaan, en de grote kunstvakantie kan niet voor altijd blijven duren, dus wie wil er binnenkort weer mee naar: https://volunteers.praintl.com/volunteers/nl/

Kortom; ik red me wel. Het moraal valt moeilijker dan de financiën. Dus:

  • Waarom ik niet werk, altijd maar thuis zit, et cetera.

Dat is dus niet zo. Ik geloof in de zelfbeschikking, althans, voor mijzelf. Ik geloof ook in hard werken, en dat de ledigheid des duivels is, en die ledigheid is verdreven. Ik geloof in een heenreis en een terugreis. Mijn heenreis was alles doen wat ik maar wilde, echt wilde, en dat de hele dag door, zonder ergens anders rekening mee te houden. Daar heb ik nu ongeveer een idee van hoe dat er uit kan zien. De terugreis is me nog vrij onbekend, en ik overweeg of een dergelijke reis noodzakelijk is. Ik ben bang van wel.

  • Waarom ik zo van hijskranen hou:

Zie foto.

  • Waarom ik in God geloof

Omdat Hij wil luisteren naar de woorden van Micha:

‘Weid uw volk met uw staf, uw geliefde kudde die eenzaam leeft.’

 

 

3 thoughts on “Mijn Ecce Homo

Geef een reactie

