Karl Jaspers

‘Karl Jaspers is één van meest-bekende vertegenwoordigers van het existentialisme. Het denken van Jaspers is onder andere beïnvloed door Nietzsche en Kierkegaard, hoewel hij van geen van die allen een rechtstreekse volgeling is. Het doel van zijn wijsbegeerte is niet theoretisch maar praktisch, omdat de mens door het filosoferen zijn mens-zijn verwerkelijkt. Het echte filosoferen voltrekt zich in de communicatie van mens tot mens.  De oorsprong van het filosoferen ligt in het feit, dat de mens in de beleving van grenssituaties, lijden, schuld, strijd en dood, z’n bestaan ervaart als een bedreiging of een mislukking.’jaspers-7

Jaspers is een interessant figuur omdat hij een wijsgerig gelovige (christen-existentialist) is en door dezelfde denkers is beïnvloedt.

‘Niet alleen de waarheid (God) behoort tot de inhoud van het geloof, maar ook een onvoorwaardelijke eis voor mijn leven, die ik te volbrengen heb. Deze wereld moet door mij ervaren worden als spraak van god. Een ander, ook de kerk niet, kan en mag mij zijn geloof als het ware opleggen. ,,Met wie strijden voor het geloof valt niet te praten.’’

Wat houdt de spraak van God in? En mag de kerk mij niet, vanuit de Bijbel, vermanen en terecht wijzen vanuit een bepaald bezit van de waarheid?

,,God bestaat voor mij naarmate ik zelf existeer.’’ Elke situatie is door God gezonden en in elke situatie is een taak voor de vrijheid van de mens. Aanvaardt hij die taak door te buigen voor de onvoorwaardelijke eis van de liefde, dan is zijn mens-zijn mens-worden. Het zelf-zijn wordt pas vervuld in het tot-elkander-zijn, waardoor en waarin ik zelf ben. Daarom is communicatie de universele voorwaarde van het mens-zijn.’

‘Maar een christen-denker kan hij niet genoemd worden. Hij beweert dat men op moet geven de Christus-religie, die in Jezus God ziet en de heilsgeschiedenis grondt op een offergedachte,’ aldus ds. Spiers. Dat is natuurlijk ook een fikse gedachte om te behappen. Maar als de Bijbel stelt dat dit de essentie is (voor Kierkegaard de absurde paradox), dan ga ik ervoor. Graag de volgende existentialist!

One thought on “Karl Jaspers

Geef een reactie

