What’s happening?

Kierkegaard helpt mij een leven in te richten, en daarom gaat hij naar  zolder. Daar levert hij zijn werk zonder dat we hem hier verder bespreken. Want anders hebben we het de komende 1001 dagen over Kierkegaard. Na deze kleine evaluatie ga ik verder met andere denkers.

Iets drijft mij om  telkens vorm te geven en de ledigheid volledig uit te bannen. Ook tijdens het schrijven van deze teksten, al is het enkel het behandelen van inleidende boekjes, overvalt me dezelfde drang die ik ook tijdens het maken van video’s of tijdens het schilderen meemaak. Ik vind alles belangrijk, film alles wat beweegt en vat een boek samen door het halve boek over te nemen. Langzaam leer ik keuzes maken. Net als tijdens de voetbal wil ik blijven aanvallen zonder de ingelaste pauzes te verdragen. Langzaam leer ik af en toe te wisselen.

Het zoeken blijft voorlopig aanmodderen in de materie. Wanneer komt het ergens? En wat is dat ergens? En ondanks de twijfels over mijn ambities en het gebrek eraan, ben ik toch op een punt gekomen dat ik gewoon doorga. Vanuit mijn achtergrond heb ik het idee meegekregen dat ik in de wereld moet slagen. En hiermee bedoel ik niets groots of episch maar nuttig en aantoonbaar. Mijn bezigheden (en daarmee bedoel ik dus telkens ook het beeldend werk) zijn onmeetbaar en dubieus. Ik klok me niet in en verkoop niets. Mag en kan ik dit een leven lang volhouden?  Ook als het altijd enkel voor mezelf blijft? Zonder een  doel buiten mezelf om?

nLVgg2

Wanneer je in iets wil geloven wat moeilijk te geloven valt, moet je ervoor zorgen dat een ‘held’ het gaat zeggen. En daarom lees ik figuren als Kierkegaard, die het mij in alle rijkdom en herkenning kunnen uitleggen. En dan begeef ik me op gevaarlijk terrein, waar filosofie op de verboden vrucht lijkt.

Aangezien ik niet bepaald in een paradijs leef, moet ik wel van die vrucht genaamd filosofie eten. Ik kan niet berusten in het vooruitzicht op het perfecte, bijv. in de vorm van een hiernamaals. Ik voel hier, op dit moment, een grote verantwoordelijkheid en die ga ik graag aan.  De vrucht is gegeten, die kunnen we niet meer ophangen, de doos van pandora staat open en we rommelen erin, eten eruit tot de dood er een einde aan maakt.

En wie toveren we nu uit de doos van Pandora? Wie schudden we uit de boom? Want we moeten door. Altijd maar door. Wittgenstein staat voor de deur. En Heidegger. En tijd schiet tekort, want  Calvijn en Kierkegaard eisen achter de schermen al mijn aandacht. En nog steeds staat de ledigheid op de loer. Ondertussen zal Nietzsche wel krankzinnig worden. Misschien is Marx ondertussen wel op de vuist met iemand. Ik hoop met Hegel, als die er nog steeds is. Mijn bunker stond jaren leeg, nu komen ze overal vandaan. Ik zou maar een dominee zijn, en dit m’n gemeente. Of ik een gemeentelid, en dit mijn dominees… God, sta me bij. Vergeef me voor eventuele vergissingen, we doen ons best.

2 thoughts on “What’s happening?

Geef een reactie

