Marx en Religie

Volgens Marx zou ik mijn religie moeten afschaffen; het religieuze aspect zorgt juist voor de vervreemding. Als overtuigd humanist gaat Marx uit van de totale autonomie van de mens; uit dit beginsel ontwikkelt hij consequent zijn atheïsme. Hij is hierin vooral beïnvloed door Feuerbach. Evenals Feuerbach doet hij belijdenis van zijn godontkenning en ziet hij de godsdienst als een zaak van de zelfvervreemding. Voor beiden is  alle religie de uitdrukking van een gemis. De mens heeft zichzelf zijn waardigheid en zelfbewustzijn niet gerealiseerd en heeft daarom zijn ware ik buiten zichzelf geplaatst. De in beginsel autonome mens heeft zich onder een heer gesteld, heeft zichzelf tot knecht gemaakt. Godsdienst is voor Marx niet anders dan uitdrukking van de onvolkomenheid van het aardse bestaan van de mens, die uit zijn ellende vlucht in een utopisch geloof, naar een ingebeelde hemel. Maar dit geloof verbetert de wereld zelf niet en kan dat ook niet. Godsdienst is een vlucht uit het aardse bestaan, is een negatie ervan, doet de mens berusten in zijn lijden en staat zo de verlossing uit de zelfvervreemding tegen, de verlossing die alleen van deze aarde kan zijn (de godsdienst is de opium van het volk). In de communistische maatschappij zal z.i. de godsdienst vanzelf verdwijnen, omdat de sociale voorwaarden ervoor zullen zijn weggevallen.Karl-Marx

De term vervreemding is interessant omdat het religieuze in mijn leven voor veel vervreemding heeft gezorgd, net zoals het moraal in mijn (beeldend) werk veel vervreemding oplevert. De absurde geloofsopdracht, die ik graag omarm, is inderdaad als het aannemen van de fictie (ingebeeld) als non-fictie (werkelijk bestaand).

Met deze gedachte kan ik op breed gebied verder associeren; is ‘kunst’ de fictie van de wetenschap? Het subject naast het object? En als godsdienst wordt gezien als een uitvlucht van het aardse, hoe geldt dit dan voor mij? Of is het in voorgaande stelling juist dat de godsdienst als enige waarheid is, dus juist de non-fictie, en het aardse (het tijdelijke) de fictie is. Door deze vragen en voorgaande thema’s wordt steeds duidelijker waar het over moet gaan op zolder: Religie en arbeidsethiek. Dat was al duidelijk, maar met de beschouwingen van deze denkers kan er ook daadwerkelijk een leuk gesprek ontstaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s