De Bovenste Verdieping

Ik vraag me niet meer af wat ik tijdens dit leven moet doen om de eeuwigheid te halen, nee, ik vraag me af wat ik hier moet doen, simpelweg om iets te doen. Is mijn godsdienst simpelweg in ethiek veranderd? Is mijn leven plots verhorizontaliseerd? 

Jef_Rosman_2

‘De Bovenste Verdieping’ staat voor mijn onderzoeksopzet. Dit verwijst naar de zolder van mijn metaforische huis: op de begane grond is het leven, de werkvloer. Op de eerste verdieping staat de boekenkast, vol menselijke pogingen. Op de bovenste verdieping lopen de denkers, door mij uitgenodigd, om te praten en advies te geven. Deze figuren laat ik over de transparante vloeren buigen zodat ze af en toe iets naar beneden kunnen schreeuwen om orde op zaken te stellen. In een verder stadium hoop ik dat ze met elkaar in gesprek gaan. Uiteindelijk is er ook nog de vraag of God over dit huis waakt en wat hij voor die dienst van mij vraagt. Dit is het startpunt. De eerste zoldergast wordt Johannes Calvijn, omdat hij als eerste aanwezig is in het debat. De rest staat nog op de stoep, maar dringt zich langzaam op.

“Iedere christen is een monnik en de wereld is één groot klooster.” (Max Weber)

2 thoughts on “De Bovenste Verdieping

Geef een reactie

