“Het Waarom”

In de eerste maanden van het niet-student zijn, heb ik meer studie verricht dan in zes jaar studietijd. Lang leve de autodidact. Doordat ik geen officiële rol meer vervul spoken er geen wetten in mijn hoofd wat betreft de tijd die ik moet invullen. De vrijheid heeft juist een gezonde arbeidsethos in werking gezet, in plaats van een de gevreesde ledigheid.

Naast de bekendmaking van films en geschilderde werken zal ik dit medium vooral actief gebruiken om te schrijven.

 

 

4 thoughts on ““Het Waarom”

  1. edward
    Bedoel, zet hem op!

    edward
    Oké snap het.
    Van prediker zal niemand gelukkig worden.
    Je kan er alleen naar berusting in vinden.
    Zeer hem op

    derkolaan
    Ja… Ik heb prediker gelezen. En ik weet dat ik nergens achter of uit kom, en dat het najagen van van de wind is. Maar daarom ben ik nog steeds op deze plek beland en wil ik daar graag een meer inzicht in. Ik zie kennis of wijsheid dan ook niet als doel, het kan me in die zin gestolen worden, maar ik wil graag weten wat ik met deze situatie aan moet, een situatie die blijkbaar te complex is voor Prediker om op te lossen. En dan spreek ik voor dit moment, voor mij. Wie weet lees ik het over tig jaar nog eens, na talloze andere boeken en ervaringen (lucht en wind), en begrijp ik het dan helemaal.

    Ik post straks een nieuwe blog over Calvijn en hij waarschuwt ook voor de filosofie, maar ik bekijk graag vanuit de filosofie waar we mee bezig zijn, omdat ik weet dat er talloze mensen zijn die niet enkel gelukkig kunnen worden door de woorden van Prediker. En natuurlijk zou het mijn grootste wens zijn om enkel gelukkig te worden van Het Woord, maar voor wie dat in deze tijd oprecht zo werkt, heb ik grote bewondering.

    edward
    Natuurlijk moet je kennis vermeerderen, maar ga er wel van uit je zult er niet uit of achterkomen en dan zal je ook geen smart vermeerderen.

    Prediker 4,13-16

    Beter jong en wijs dan oud en dwaas13 Beter een wijze jongen die van lage afkomst is dan een oude dwaze koning die zijn oren sluit voor goede raad. 14 Er was een jongen die gevangenzat, maar vrijkwam om een oude koning op te volgen. En dat terwijl hij in diens rijk als een onbeduidend iemand was geboren. 15 Ik zag dat iedereen hem volgde. Al het volk onder de zon liep die jongen achterna die in opstand kwam tegen de oude koning. 16 Er kwam geen einde aan de stoet van zijn bewonderaars. Maar later zal er niemand zijn die nog een goed woord voor hem overheeft. Je ziet, ook dit is niets dan lucht en najagen van wind.

    derkolaan
    Hoi Edward. Dank voor de mooie tekst. En leuk dat je het wilt volgen, ik zal het proberen gemakkelijker te maken, al zal het aardig in dezelfde trant doorgaan. En dat ik niet zo praat als we in gesprek zijn, dat komt omdat we dan tussen twintig man met een biertje zitten. En dan komen dit soort onderwerpen niet ana bod. Maar je hebt gelijk, met z’n tweeën zou ik nog steeds niet in schrijftaal spreken.

    En wat betreft je tekst: “18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart,” dat mag dan wel een waarheid zijn, maar dat betekent niet dat ik minder smart ervaar als ik het schrijven opgeef. Ik hoop ergens richting de vrede toe te schrijven, al lijkt dat een hachelijke onderneming.

    Gr. Derko

    edward
    Ga eerst maar eens prediker lezen Derko. Onderzoek naar wijsheid en dwaasheid12 Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.
    Ga het proberen te volgen als je het iets makkelijker schrijft.
    Ziet er wel leuk uit hoor die mooie zinnen en woorden
    Maar als ik met je praat hoor ik toch ook niet van die woorden en of zinnen.
    Ben zelf totaal geen lezer en zoiets ook niet gewend

  2. Ha Derko! Wat schrijf je mooi. Leest erg prettig. Tof hoe je ons deel la laat zijn van je zoektocht. Herkenbare zoektocht ook. Die Ove. Die ga ik nu dus ook lezen. En Calvijn, die ga ik eerst eens leren zien door jouw ogen.

  3. een reactie volgt een andere keer. Is me nu te laat en het ligt me, denk ik, ook wel wat zwaar op de maag. Voor straks welterusten! Groet Lotte van me.

Geef een reactie

